onsdag 29 mars 2017

Ceilidh.. VAD är det??

W tog med mig på världens grej härom dagen. Han delade med sig lite av sitt skottländska arv. I skottland finns det en dans som heter ceilidh och det är en motsvarighet till våran folkdans, det är svettigt och vansinnigt kul. W startade Ceilidh Stockholm tillsammans med en annan kille och den första dansen var i samband med St. Andrews Day här i Stockholm, november 2015. Här är länk till en artikel i The Local som skrivit om W och Ceilidh Stockholm.

Här är ett utklipp från en sida på nätet som förklarar lite vad det är:
Ceilidh är en typisk social folklig danskväll i Irland, Skottland och England. Ceilidh danser är gruppdanser. De har olika uppställningar, square, longways set, cirklar osv. och oftast parvis inom en grupp, men progressiv inom gruppen.
Där irländsk och skotskt ceilidh betonar dansskicklighet och hur man ”dansar” danserna med den rätta stilen, har engelsk ceilidh en mer avslappnad inställning. Ha kul, glöm fötterna, nu festar vi! Ceilidh dansas till levande, oftast förstärkt musik, mest jigs, reels, polka och inleds av en snabb instruktion innan danserna sätter igång. Instrumentuppsättningen är ofta durspel, fiol, gitarr mm.

Dansen lär man sig redan i småskolan och den dansas vid högtider såsom bröllop och födelsedagar men även vid klassiska högtider såsom jul, St Andrews mm.


Här står han och pratar med fotografen Stina tog riktigt fina bilder under kvällen. Mer av dem senare.


Denna gången var det på Grammofon i Stockholm och jag var SÅ nervös. Det enda jag visste var att Andrew skulle vara där och W förstås. Jag hade ingen aning om vad som väntade och visste inte vad jag skulle ha på mig eller vad för skor jag skulle ha. Hade frågat W lite försiktigt men där fick jag liksom inga konkreta svar. Så jag tog på mig min blommiga Gudrun Sjöden, mina gula tights till och mina Doc Martins, perfekt tänkte jag. Innan vi åkte från W satte jag upp håret och blev snabbt upplyst om att jag "såg ut som dendär lilla tjejen i den finska sagan". LILLA MY med andra ord... jag trodde jag skulle dö!! För vem vill se ut som Lilla My vid min ålder... :-(

Hm.. vi tog tåget in till stan och raskade på till lokalen där vi skulle vara. Lätt att hitta när man visste var det var. W var så snygg i kilt och skjorta, klassiska yllestrumpor och väska på magen.

Dansen satte igång och det var skönt att Andrew var där så jag hade någon att dansa med, lite mer avslappnat och lite tryggare. Det fanns en sk caller, Michaela Beijer. som berättade hur allt skulle gå till och det underlättade riktigt mycket.

Me and Andrew

Att gå på en ceilidh här kostar från 90 kr och man beställer biljetter på hemsidan, man kan även lämna en donation till deras välgörenhetsprojekt, Feedback Madagaskar, där de skänker pengar till skolor, kläder, utbildningar mm. Det är under en hel kväll och man kan köpa kaffe, öl och där finns även vatten i oändliga mängder att dricka.. för det behövs. Man blir svettig av all dans och det är inga långa stunder du står stilla. 

Nästa gång är den 21 Maj och jag har redan köpt biljetter dit. Detta vill jag inte missa för allt i världen.

Och DÅ mina vänner SKA jag ta reda på vad en skotte faktiskt har under kilten... ;-)

Hugs and kisses
Trasselmaja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar